Fa
cosa d'un any, el patrimoni de Vinaròs va incrementar gràcies al
descobriment de les pintures trobades en la façana de la
Arxiprestal. Escassos dies, vam saber d'un altra noticia de notable
interès, en aquest cas de nou amb unes pintures murals, aparegudes
en les parets del que va ser el segon ajuntament de la població.
Fins al moment tenim pocs detalls de les mateixes, encara que a falta d'un estudi més exhaustiu, pot apreciar-se l'escut del municipi, un element i senya d'identitat del que en més d'una ocasió hem realitzat algun article.
La data de construcció d'aquest edifici és fins al moment desconeguda, encara que seguint les hipòtesis dels historiadors Carlos Catalán o Miguel A. Baila, la situarien en l'últim terç del segle XIV-principis del segle XV.
Per la nostra banda, sabem que el seu característic finestral és pràcticament idèntic al present a Catí, datant aquest al voltant de la 1ª meitat del segle XV.
(Foto de X. Flores)
L'edifici estarà en funcionament fins a
les darreries del segle XVIII, moment en el qual es construeix el
tercer i actual ajuntament de la població.
Pel que fa a un dels referits detalls pictórics de les parets, veiem com la distribució de l'escut deixa la vinya al costat esquerre, mentre que l'ala ocupa el dret. Si seguim les representacions més antigues que coneixem, sembla que aquest s'ajusta a la distribució de la majoria d'escuts.
Un dubte que tampoc ens ajuda a respondre
l'interrogant de a qui pertany l'ala representada en un blasó
romboidal, i que s'ubica en la part exterior del edifici de cara al
carrer major.
L'historiador Gómez Sanjuán va
plantejar la hipòtesi de si aquesta puguera mantindre alguna relació
en la familia Alemany de Cervelló, fet que després seria rebutjat
per V. Edo durant la presentació del llibre d'Alfredo Gómez,
proposant aquest algun vincle amb el cognom Sanz....
La veritat es que aquest interrogant
sembla méscomplexe del que un podria pensar, fenòmen pel qual
todavia queda molt per estudiar... doncs al marge d'aquestes
qüestions d'àmbit heràldic, i que malauradament no coneixem i
podem afirmar amb precisió, cal remarcar que un estudi més detallat
de les pintures aparegudes, afavorirà la presentació de noves
conclusions més interesants, que sense cap mena de dubte, serviran
per conèixer amb més detall, diversesos aspectes del passat local
d'aquesta ciutat.
David Gómez de Mora